16 sep. 2010

Det holistiska hjulet

Det var väldigt intressant idag faktiskt. Gruppen va mindre men det kändes ganska bra ändå för alla fick prata.
Idag gick vi igenom lite mer om hur vi påverkats och vad vi vill jobba på. Vi kikade på något som kallades "det holistiska hjulet" Hjulet består av 6 "kakor". Dessa kakor är olika delar i vårt liv (vårt = vi som sitter där och har sökt hjälp i  vår kamp mot medberoendet) som påverkar oss negativt på grund av medberoendet.

  1. Viljemässiga aspekter: Förmågan att ta beslut. Tar ansvar för andra men inte sig själv. Fullföljer inte saker pgr. av negativa tankar. Bryter löfter och kan inte prioritera.
  2. Känslomässiga aspekter: Rädslor för massa saker. Självömkan, offer. Mår man bra eller dåligt, vet inte? Ångest på grund av förtryckta känslor.
  3. Värderingsmässiga aspekter: Andlighet, etiska, moraliska. Bryter mot egna värderingar och gör över egna gränser. Glömmer tillslut sina värderingar och tänjer mer på gränserna. 
  4. Psykiska aspekter: Förtränger dåtid och kanske nutiden. Drömmer inte längre och slutar planera för framtiden.
  5. Fysiska aspekter: Sover dåligt. Ätstörningar. Orkar inte ta hand om kroppen. 
  6. Sociala aspekter: Man avskärmar sig från vänner och familj. Får svårt att utveckla och behålla relationer. Utanförskap.
Det man kan göra är att komma ut. Gå ut och möt människor och äta regelbundet. Öva på att fantisera och drömma. Tänka, vad kan jag göra nu, vad VILL jag göra nu och vad kan göras senare? Tänka på... Vad vill JAG? Vem är JAG, tycka och tänka själv, vad är meningen med MITT liv? Tillåt känslorna som väller upp. Det är OK att vara arg och ledsen. Men våga också vara glad och ta tillvara på glädjen.
Dröm och öva på att ta beslut. När ditt beslut är taget är det OK. Tro på att det är OK. Börja lita på dig själv och andra.

Jaaaaaa. detta är lättare sagt än gjort. Vi satte oss ner i grupper för att föröka bena ut vad som är viktigast att arbeta på JUST NU. Hur sjutton ska man kunna komma på det när man måste arbeta på allt och när det ena påverkar det andra?
Jag tror inte jag kan arbeta på någon av dessa aspekter om jag inte arbetar på min självkänsla. Jag är helt övertygad om att jag lättare kan hantera värdemässiga aspekter om jag tror mer på mig själv. Om jag tycker om mig själv kanske jag kan skaffa mig egna värderingar och ta reda på vem JAG är. Vad jag vill. För några månader sedan visste jag bara en massa saker jag INTE vill. Nu börjar jag arbeta mot att ta reda på vad JAG vill. Och om jag då får bätter självkänsla och finner mig själv då kanske jag kan börja drömma. Fantisera om en positiv framtid. Och kan jag göra det, om jag ser en framtid. Ja då kanske jag vågar utveckla relationer och vårda dem. =D Wow låter fantastisk! Mår jag bättre psykiskt så mår jag bättre fysiskt eftersom jag orkar ta hand om mig själv.

Men nu när jag skriver så inser jag att jag faktiskt redan börjat någonstans. Jag ser ju de nu =D Viljemässiga aspekter juh... Jag vill nu, jag vill arbeta och jag har mål med det jag gör nu. Härligt!!!


Alla i gruppen måste börja på olika ställen eftersom vi alla befinner oss i olika situationer. Liknande men ändå helt olika. Några har kommit längre än andra men vi kämpar ändå med alla saker ändå.
Nu ser jag fram emot nästa möte igen... jippiii.

Jo, och så har jag terapi på måndag. Då ska jag presentera min dagbok jag har fört. Den bakom de positiva glasögonen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar