3 sep. 2010

Fan, de hade jag inte ens tänkt på!

Kom hem från en terapitimme på Rådgivningsbyrån. Det kändes både bra och dåligt. Jag vet ju att det kommer ta många år innan jag klarar av att hantera vardagen på ett drägligt sätt på egen hand. Men att någon faktiskt säger det rakt ut också. Att mitt drömmål är ca 5 år in i framtiden om jag arbetar aktivt från idag. Mitt drömmål är att vara trygg och ha massa lyckliga stunder.

Men jag blev samtidigt så nöjd med mig själv. Jag har ju faktiskt kommit en bit på vägen. Jag  tar inte ansvar för mina bröder, mamma pappa eller resten av släkten. Jag känner att jag ibland borde eftersom jag älskar dom. Men, det är för att jag älskar dom som jag låter bli. För att... om jag gör saker åt dom så underminerar jag dem. För dom KAN själva. De räcker om jag tipsar om saker när vi pratar. Men inget pappersarbete, telefonsamtal eller ingripanden från min sida. Då kommer jag tillbaka till medmissbruket. Och det är jobbigt att vara medmissbrukare för det finns ingenting som är självständigt. Det finns inget jag, bara dom.

Så sa min terapeut:  Men om du inte tar ansvar för ditt välmående och ligger i sängen i flera dagar, eller vill ta livet av dig, eller går omkring och är bitter och deprimerad. Då låter ju du din pojkvän stötta dig. Men va försiktig så att du inte låter honom bli din medmissbrukare. Låt honom inte göra saker åt dig eller ta hand om dig.

Hjälp! Såååå långt hade jag aldrig tänkt. Jag skrev ju tidigare att en medmissbrukare lever med liknande symptom och konsekvenser som missbrukaren. Så i praktiken innebär det att jag som medmissbrukare kan skapa en ond cirkel. Håll skenet uppe helt enkelt. KAN SJÄLV! Så... inte ta hand om mina anhöriga och låt ingen ta hand om mig. Jag är inget barn, jag är inte vuxen. Eller. Jag är ett vuxet barn. Jag måste bli vuxen och ta hand om mig själv.

Jag fick en hemläxa till nästa träff om två veckor. Jag ska se världen från ett annat perspektiv. Jag ska BARA se positiva saker. Så jag ska skriva dagbok. Varje dag, utan att ens skriva ner al skit jag tänker på. Bara fokusera på det jag gjort bra, saker som va kul, fint väder osv.

Ni får min första skildring av den världen ikväll :) Spännande

Nu måste jag skynda till föreläsning och sen är det jobb på en afterwork. Jaaaa kul, fulla människor hehe

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar